آیا میدانستید خواص و فواید کاهو این همه باشد ؟ | تغذیه سالم

    No Comments سلامتی
    کاهو از جمله گیاهان پر خاصیتیه که می تونه خیلی راحت شما رو از هر نوع مریضی در امان نگاه داره . خاصیت کاهو خیلی زیاده آنقدری که در

    خاصیت کاهو

    کاهو شکلای جور واجور مختلفی داره اما در هر حال این سبزی خوشمزه شامل اندازه زیادی آب، ویتامین و مواد معدنی مختلفی مانند کلسیم، ویتامین K، آهن، ویتامین C، ویتامین A و پروتئینه.

    میدونستین خواص و فواید کاهو این همه باشه ؟

    میدونستین خواص و فواید کاهو این همه باشه ؟

    کاهو شکلای جور واجور مختلفی داره اما در هر حال این سبزی خوشمزه شامل اندازه زیادی آب، ویتامین و مواد معدنی مختلفی مانند کلسیم، ویتامین K، آهن، ویتامین C، ویتامین A و پروتئینه. کاهو هر چی سبزتر باشه بهتره. در ادامه با گوشه ای از خواص این سبزی به درد بخور آشنا میشین.

        کم کالری و بدون چربی

    اگه دچار کالری هراسی هستین بدونین که هر ۱۰۰گرم کاهو حدود ۱۲ کالریه. به خاطر همین میشه این سبزی رو همراه خوب لاغری و تناسب اندام دونست. کاهو بدون چربیه و شما می تونین با خیال راحت ازش استفاده کنین. این سبزی پرخاصیت شامل فیبر و سلولزه. پس علاوه بر اینکه شما رو خوب سیر می کنه باعث بهتر شدن گوارش هم می شه. همین تاثیر هم باعث می شه که در کوتاه مدت خیلی راحت وزن کم کنین. فیبرها هم اینکه باعث دفع اسیدهای صفراوی می شه.

        واسه داشتن قلبی سالم

    ویتامین C و بتاکاروتن موجود در کاهو از اکسایش کلسترول پیشگیری می کنن. در نتیجه امکان تجمع پلاکا و تشکیل لخته کم میشه. پیشنهاد می کنیم سالاد سزار رو دریابید. چون شامل مواد مغذی سالم واسه سلامت قلب است. ۵۰۰گرم کاهو شامل ۴۰درصد نیاز روزانه ما به اسید فولیکه و ۱۰درصد نیاز روزانه به فیبر رو تامین می کنه. یافته های پژوهشای محققان فرانسوی نشون میده هرچه جذب اسیدفولیک از راه مواد غذایی بالاتر باشه خطر دچار شدن به سکته مغزی و بروز بیماریای قلبی عروقی کم میشه.

     

        خاصیت آلکالینه

    مواد معدنی موجود در کاهو به دفع توکسینا یا همون مواد سمی بدن کمک کرده و تعادل اسیدی بازی رو حفظ می کنه. در صورت تعادل اسید و باز، بدن شما انرژی زیاد، پوست شفاف تر و سالم تر و خواب راحت تری رو تجربه می کنه.

        مقابله با سرطان

    یافته های پژوهشای انجام شده نشون میده که کاهو خطر دچار شدن به بعضی سرطانا رو کم می کنه. به نظر محققان مصرف منظم کاهو یعنی چندین مرتبه در هفته باعث کاهش خطر دچار شدن به سرطان ریه می شه.

        مقابله با بیماریای نورودژنراتیو

    ترکیبات موجود در کاهو باعث حفاظت هر چی بیشتر از نورونا یا همون سلولای عصبی می شن و اینطوری از دچار شدن به بعضی بیماریای نورودژنراتیو مانند فراموشی پیشگیری می کنن. البته محققان فکر میکنن که نیاز به بررسیای تکمیلی واسه اثبات تاثیر این سبزی روی آدم بازم هست.

    میدونستین خواص و فواید کاهو این همه باشه ؟

        مقابله با بی خوابی

    بدیش اینه هر روز به تعداد آدمایی که از بی خوابی رنج می برن اضافه می شه. مایع سفید رنگی که با خرد کردن کاهو سرازیر می شه «لاکتوکاریوم» نامیده می شه. لاکتوکاریوم خواص آرامبخش مشابه مواد مخدر داره اما بدون مشکلات جانبی اون هستش. کافیه چند برگ کاهو بخورین یا آب کاهو بخورین تا خوب بخوابین.

        کاهو رو با سس سرکه بخورین

    کاروتنوئیدها به همراه اندازه کمی چربی بهتر جذب بدن می شن. یافته های پژوهشا نشون میدن که مصرف سالاد فصل تشکیل شده از کاهو، گوجه فرنگی، هویج، اسفناج و چیزای دیگه ای به جز اینا به همراه سس سرکه وینگرت اندازه زیادی کاروتنوئید جذب خون می کنه. چربی موجود در سرکه وینگرت باعث می شه که کاروتنوئیدها بهتر جذب بدن شن.

        واسه تقویت چشم ها

    ترکیب کاهو، اسفناج، کلم قرمز و چیزای دیگه ای به جز اینا بتاکاروتن، ویتامین A، لوتئین و زئاگزانتین خوبی به بدن می رسونن که همه واسه داشتن چشمای سالم لازمن. ویتامین A به تقویت دید شبونه کمک زیادی می کنه. لوتئین و زآگزانتین دو رنگدونه طبیعی هستن که به فیلتر شدن نور شدید کمک می کنن. اضافه کردن مقداری هویج رنده شده به سالادتان ویتامینای لازم چشما رو خیلی تامین می کنه.

        شاخص گلیسمی پایینی داره

    شاخص گلیسمی کاهو بالا نیس. از اونجایی که این سبزی کالری کمی داره شاخص گلیسمی اونم بسیار پایینه. مثل این مواد غذایی واسه آدمایی که نگران قند خون خود هستن بسیار مناسبه.

        طعم دلچسبی داره

    کاهو با وجود اینکه کم کالریه اما طعم دلچسب و کم و بیش شیرینی داره. این سبزی پرخاصیت علاوه بر اینکه سالمه لذت زیادی به مصرف کننده میده. ترکیب کردن اون با سبزیجات دیگری مانند کلم، خیار، گوجه فرنگی، کلم قرمز و چیزای دیگه ای به جز اینا علاوه بر افزایش طعم اون باعث جذب مواد معدنی و ویتامینای بیشتری می شه.

        شامل پروتئینای کامل

    ۲۰درصد کالری موجود در کاهو به پروتئینای موجود در اون مربوط می شه. واسه کامل کردن یه وعده غذایی حتما کاهو بخورین.

    .

    منبع :www.sefidak.com

    پاسخی بگذارید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *