آیا نخوردن صبحانه ضرر دارد؟ | تغذیه سالم

    No Comments سلامتی

    خیلی از کودکانی که از خوردن صبحونه سر باز میزنن، سنگین وزن تر از بچهایی هستن به طور مرتب صبحونه می خورن.

    غفلت از خوردن صبحونه، کارکرد مغز رو کم می کنه. خوردن صبحونه به یادگیری کمک می کنه، به این شکل که شما علاقه بیشتری واسه یادگیری نشون میدید و روی مطلب هم تمرکز بیشتری دارین.

    خوردن صبحانه هایی که پر از فیبر هستن باعث کاهش خستگی می شه.

    بچهایی که خوب صبحونه نمی خورن در باقی روز هم انتخابای غذایی خوبی ندارن.

    رژیم غذایی آدمایی که صبحونه می خورن بسیار مغذی و مقوی تر از افرادیه که صبحونه نمی خورن. این افراد هم اینکه عادتای غذایی بهتری داشته و کمتر به سراغ خوردن هله هوله و تنقلات مضر می رن.

    این تحقیقات نشون میده که هرچه سن افراد بالاتر میره میل به صبحونه خوردن اونا هم کمتر می شه: تقریباً  ۱۵درصد  نوجوانان و یه سوم افراد بزرگسال صبحونه نمی خورن.

    صبحونه مفصل مانع چاقی می شه

    محققان اعلام کردن خوردن یه وعده صبحونه مفصل ، راز حفظ بدن سالم و وزن متعادل در میانسالیه.

    به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا پزشکان بیمارستان آدن بروک در کمبریج ۶ هزار و ۷۶۴ تن از ساکنان ۴۰ تا ۷۰ ساله نورفولک رو به مدت پنج سال بررسی کردن.

    این محققان به این نتیجه رسیدن آدمایی که صبحونه مفصل و کاملی می خوردند حتی اگه به صورت میانگین کالری بیشتری از بقیه دریافت کنن ، کمتر دچار اضافه وزن می شن.

    دکتر "دیوید هاسلم" مجری این تحقیقات گفت: مصرف نصف کالریای لازم روزانه، در اوایل روز موجب می شه این کالری به طور مناسبت تری سوخت و ساز شه.

    ایشون که عضو "هیئت ملی کنترل چاقی" است اضافه کرد : افراد باید به موادی که در وعده صبحونه میل می کنن توجه داشته باشن.

    هاسلم گفت خوردن موادی که در بدن به کندی می سوزن، مانند میوه یا فرنی در شروع روز پیشنهاد می شه چون اونا تا زمان نهار دستگاه گوارش رو مشغول نگه می دارن و این به اون معناست که احتیاجی به مصرف تنقلات بین صبحونه و نهار نیس و فرد به سراغ مواد قندی و چیزایی که انسولین رو شدیدا بالا می برند و هم اینکه وزن منجر می شن، نمی رود.

    به گفته محققان اما اگه صبحونه شامل غذاهای سنگینی مانند پودینگ یا گوشت سرخ شده باشه به کاهش وزن کمک نمی کنه.

    فقط یه لحظه صبر کنین! صبحونه یادتون نره

    زمانیکه شما هر صبح خود رو اختصاص به آرایش صورت و پخش کردن یکنواخت ژل روی موهای خود می کنین، می تونین فعالیت مهمتری که واسه سلامت شما لازمه رو هم انجام بدین اما با همون دقت و وسواس پرداختن به آرایش صورت و ژل زدن به مو.

     این کار چیزی نیس جز خوردن صبحونه . همونجوریکه میدونید صبحونه مهمترین وعده غذایی هستش که متأسفانه در دنیای مدرن و پر مشغله امروز به دست فراموشی سپرده شده یا خیلی بی توجه از کنار اون رد میشیم. در حالیکه :

    خوردن صبحونه باعث حفظ تناسب اندام می شه: آدمایی که هر روز صبحونه می خورن کمتر دچار چاقی شده و کسائی که در حفظ  رژیم غذایی خود کوشا هستن هیچوقت این وعده غذایی رو ترک نمی کنن.

    خوردن صبحونه به حفظ سلامتی کمک زیادی می کنه: خوردن صبحونه باعث کاهش خطر دچار شدن به بیماریای جدی مثل بیماریای قلبی، دیابت و سرطان می شه و سیستم ایمنی رو قوی کرده و پس مقاومت بدنی شما رو در مقابل بیماریای طولانی مثل سرماخوردگی و آنفولانزا زیاد می کنه.

    خوردن صبحونه هوشیاری و زیرکی شما رو حفظ می کنه: خوردن صبحونه باعث تقویت حافظه وقدرت تمرکز شما می شه.طبق تحقیقات انجام شده مشخص گردیده که کودکانی که صبحونه می خورن در تست هوش امتیاز بیشتری کسب کرده و کمتر از بقیه کودکان دچار افسردگی ، اضطراب و بیش فعالی می شن.

    صبحونه وعد ه غذایی کامل و بسیار عالیه. خیلی از مردم هنگام صبح به خوردن لقمه ا کوچیک اونم در بین تر ک منز ل و با عجله اکتفا کرده و خود رو از فواید بسیار زیاد اون بی بهر ه می کنن و عوضش وعده غذایی بعدی خود رو بسیار مفصل و سنگین صرف می کنن که این عادت به طور کاملً غلطه.

    یه صبحونه کامل شامل کالری لازم واسه بدن در فرم کربوهیدراتای ساده ایه که سطح قند خون رو متعادل نگه داشته و مانع کاهش شدید انرژی در ساعات اولیه روز می شه. یه صیحانه ایده ال شامل بیش ا ز۵۰۰ الی ۶۰۰ کالریه و هم اینکه ویتامینا ، مواد معدنی و مواد مغذی شامل دست کم ۲۰ گرم پروتئین و ۵ گرم فیبر رو جفت و جور می کنه. مثلا شیر و پنیر موجود در این وعده غذایی موادی  لازم واسه حفظ ساختمون ماهیچه های بدنه. و مواد معدنی موجود در اون فشار خون رو کنترل می کنه و در حد متعادل نگه می داره. گندم موجود در ترکیب نون باعث کاهش کلسترول می شه. غذاهایی با چربی اشباع نشده مثل کره بادام زمینی سطح تستسترون خون رو زیاد می کنه و هم اینکه در آزاد شدن مناسب انرژی نقش موثری اجرا می کنه. هم اینکه از بلوکه شدن و بی مصرف موند ن قند خون که باعث احساس خستگی و بد خلقی می شه ، جلوگیری می کنه.

    پس بهتره که در حفظ این عادت غذایی تلاش کنین و تلاش کنین مواد مغذی لازم رو در این وعده غذایی بذارین.

    *

    منبع : tebyan.net

    جمع آوری به وسیله بخش تغذیه سالم زندگی سالم سایت

    • مطالب در رابطه

    پاسخی بگذارید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *