مطالعه ارتباط بین تجدید ارائه صورت‌ های مالی و رشد شرکت‌ های پذیرفته ‌شده در بورس اوراق بهادار

قسمتی از متن پایان نامه :

2-2-3- مسائلی در ارتباط با تجدید ارائه صورت ­های مالی

 گرتسن و همکاران (2006) پنج مسئله را ذکر می­کنند که می­توانند به افزایش درک نیت تجدید ارائه و سطح تحریف آن از سوی بازار و ذی­نفعان کمک کند (گرتسن و همکاران، 2006: 433). این پنچ مسئله به تبیین زیر می باشد.

2-2-3-1- اعتبار پایین مدیریت[1]

 اعتبار مدیریت سرمایه ارزشمندی می باشد اما به‌آسانی می­تواند در شرایط تجدید ارائه صورت­های مالی آسیب ببیند. آسیب به اعتبار مدیریت یکی از دلایلی می باشد که سرمایه­گذاران به تجدید ارائه واکنش منفی نشان می­دهند. در حقیقت خدشه­دار شدن اعتبار مدیریت به­شدت بر درک بازار از انگیزه تجدید ارائه و تحریف ناشی از آن اثر گذاشته و در نتیجه ارزش بازار شرکت را تحت تأثیر قرار می­دهد (گرتسن و همکاران، 2006: 434).

2-2-3- 2- شکاف ادراک[2]

 معمولاً، تفاوت اساسی بین تجدید ارائه ناخواسته که ناشی از ارائه اشتباه سهوی می باشد و تجدید ارائه تعمدی که از سوءنیت ناشی می­گردد، به­درستی درک نمی­گردد. بر این اساس، تفسیرهای ناعادلانه­ای انجام می­گیرد. در حقیقت، اگر مدیر نتواند توضیحات و افشای لازم پیرامون تجدید ارائه داشته باشد، سوء تدبیر و عدم اطمینان در بازار ایجاد شده و کاهش ارزش بازار شرکت را به همراه خواهد داشت. پس توانایی مدیریت برای برقراری ارتباط به­موقع و صحیح بین طبقات و تفاوت­های جزئی در مورد تجدید ارائه، انگیزه و تحریف درک شده از سوی عموم را به اندازه قابل ملاحظه­ای تحت تأثیر قرار خواهد داد (همان).

2-2-3-3- اثر عیان شدن بخشی از ابهامات در مورد تجدید ارائه (تأثیر بر گستره‌ای وسیع)

شواهد تجربی حاکی از آن می باشد که بسیاری از موارد تجدید ارائه دارای اثرات گسترده­ای هستند. حتی یک مورد تجدید ارائه ممکن می باشد منجر به زیر سؤال رفتن سایر رویه­های حسابداری و افشای اطلاعات شرکت گردد. در بسیاری از موارد، حتی یک تجدید ارائه­ بی­اهمیت اعتبار شرکت را کاملاً از بین می­برد. پس عدم کارایی صحیح حسابداری و افزایش احتمال اشتباه، باعث خدشه­ دار شدن اعتبار شرکت در بازار می­گردد (گرتسن و همکاران، 2006: 435-434).

2-2-3- 4- اختلال در ارتباط و واکنش شرکت[3]

 در شرایط بحرانی که ممکن می باشد به دلیل تجدید ارائه صورت­های مالی ایجاد گردد، ترس و فقدان تجربه مدیریت به­گونه ناخودآگاه باعث اتخاذ راهبرد تدافعی ارتباطات توسط مدیریت یا حتی در شرایط حادتر باعث از بین رفتن ارتباط کامل مدیریت با ذی­نفعان خواهد گردید. قطع ارتباط شرکت با ذی­نفعان مختلف در دوره زمانی قابل‌توجه موجب بدتر شدن قصد کلی تجدید ارائه درک شده از سوی بازار شده و اثرات آن را تقویت خواهد نمود (گرتسن و همکاران، 2006: 436-435).

2-2-3- 5- عدم همسویی بین مدیریت، حسابرسان و سایر مسئولان[4]

 پس از تجدید ارائه صورت­های مالی، عدم همسویی بین مدیریت، حسابرسان و سایر مسئولان می­تواند شرایط را بدتر کند. همسویی تصریح به دیدگاهی کلی دارد که چگونه گروه­های مذکور با اجماع به حل مشکل می­پردازند. گروه­های مختلف به دلیل دیدگاه­ها و تجربیات متفاوت، از واژگان، زبان، نظریه­ها و طرح­های خاص خود بهره گیری می­کنند و رفتارهای ارتباطی متفاوتی از خود بروز می­دهند. این عوامل آن‌ها را قادر می­سازد تا معضلات را تعیین و حل نمایند. در حقیقت، در اغلب موارد تجدید ارائه صورت­های مالی از طریق سلب شهرت مدیران باعث ایجاد فشار بر آن‌ها می­گردد. در نتیجه امکان تغییر ناگهانی قواعد و دستورالعمل­های داخلی شرکت وجود خواهد داشت. در چنین شرایطی، همسویی بین گروه­های مختلف دارای اهمیت زیادی می باشد. عدم همسویی ممکن می باشد از فقدان جریان اطلاعات از جانب مدیریت به هیأت مدیره و حسابرسان ایجاد گردد، به تعبیری عدم پاسخ­گویی مدیریت به پیشنهادهای مطرح‌شده از سوی حسابرسان باعث عدم همسویی میان مدیریت و حسابرسان می­گردد. این عدم همسویی ممکن می باشد برای سرمایه­گذاران حاوی این پیام باشد که در شرکت کنترل وجود ندارد و مدیرعامل در طرح معضلات تأثیر دارد. پس، سرمایه­گذاران به‌قصد و نیت مدیریت مظنون خواهند گردید. ظن و تردید سرمایه‌گذاران، موجب ایجاد عدم اطمینان در بازار شده و کاهش ارزش شرکت در بازار را به­همراه خواهد داشت. در حقیقت عدم همسویی، معضلات مربوط به تجدید ارائه را افزایش می­دهد. لذا، این احتمال هست که پس از تجدید ارائه صورت­های مالی، اعضای هیأت مدیره و یا حسابرسان تغییر کرده و افراد جدیدی جانشین آن‌ها شوند (گرتسن و همکاران، 2006: 437-436).

[1]. Discrediting of management

[2]. Comprehension gaps

[3]. Paralysis in corporate reaction and communication

[4]. Non-alignment of management, auditors and other gatekeepers

سوالات یا اهداف پایان نامه :

 سؤال پژوهش:

برای رسیدن به اهداف پژوهش، سؤال‌های‌ زیر طراحی‌شده­ می باشد:

  1. آیا بین تجدید ارائه صورت‌های مالی و رشد سود خالص شرکت ارتباط معناداری هست یا خیر؟
  2. آیا بین تجدید ارائه صورت‌های مالی و رشد فروش شرکت ارتباط معناداری هست یا خیر؟
  3. شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

  4. آیا بین تجدید ارائه صورت‌های مالی و رشد دارایی‌ها شرکت ارتباط معناداری هست یا خیر؟
  5. آیا بین تجدید ارائه صورت‌های مالی و رشد قابل‌تحمل شرکت ارتباط معناداری هست یا خیر؟

پایان نامه مطالعه ارتباط بین تجدید ارائه صورت‌ های مالی و رشد شرکت‌ های پذیرفته ‌شده در بورس اوراق بهادار

پایان نامه مطالعه ارتباط بین تجدید ارائه صورت‌ های مالی و رشد شرکت‌ های پذیرفته ‌شده در بورس اوراق بهادار

پایان نامه - تز - رشته حسابداری


دیدگاهتان را بنویسید