آیا میوه جات چاق میکند یا لاغر ؟ | چاقی

    No Comments سلامتی

    میوه هایی که در چاقی و لاغری تاثیر دارن رو بشناسین.

    مجله تالاب : در میان شکلای جور واجور رژیمای گاه عجیب و غریب، رژیم گیاهی براساس میوه و سبزیجات همیشگی یکی از محبوب ترینا بوده. هم کالری کمی دارن و هم باعث سیری می شن و لازم نیس زیر سایه مخوف رژیم ساعتا گرسنه بمونین.

    اگه تا قبل از این دل تون به سبزیجات و میوه های رنگارنگی خوش بود که ضمانت می کردن، چون سربازان جون بر کف نیزه به دست، به جنگ انبوه چربیای لمیده لابلای ماهیچه های تون برن؛ واسه ادامه خواب خوش تون کمی دست نگه دارین و با دقت سطور بعدی رو بخونین؛ چون که شاید دشمنی سبزیجات و چاقی تنها قصه ایه واسه خوابیدن شما!

    جدیدترین تحقیقات یه گروه پشکی در دانشگاه هاروارد نشون میده که خوردن سبزیجات و میوه فراوون حتما به معنی کاهش وزن نیس. بلکه انتخاب نوع سبزیجات این وسط نقش اساسی رو اجرا می کنه.

    مثلا سبزیجاتی که نشاسته دارن (مانند سیب زمینی، ذرت و … مثل پخته، تنوری، سرخ شده و …) نه فقط در کاهش وزن موثر نیستن، بلکه به زیاد شدن وزن هم منجر می شن. در مقابل، اون دسته از سبزیجاتی که دارای فیبر بالا و قند پایینی هستن (مانند کلم بروکلی و بروکسل) می تونن روند کاهش وزن رو تسریع کنن؛ چون که قند خون رو افزایش نمی دن. در حالی که به نظر می رسه نتیجه تحقیقات این تیم پزشکی خنجر رو از رو بسته س؛ در این شرایط راه حل چیه؟

    این تحقیق که روی تقریبا ۱۳۴ هزار نفر طی ۲۴ سال انجام شده، اندازه مصرفی سبزیجات و میوه اونا رو زیر نظر گرفته و به بررسی روش زندگی شون پرداخته و روی عواملی که به به کاهش وزن منجر می شن تمرکز کرده.

    هم اینکه مصرف دخانیات، اندازه خواب، اندازه تماشای تلویزیون ورزش از جمله مواردی هستن که طی این تحقیق موردتوجه قرار گرفتن.

    ۱- مونیکا البر توا، محقق ارشد این تحقیق، عقیده داره در آمریکا، بیشتر انتخابای مردم در میان میوه ها و سبزیجات، دور و بر آب پرتقال و سیب زمینی می چرخه. اون در همین باره میگه: «انتخابای بسیار مناسب تری هم هست که می تونه از این دو، در کاهش وزن افراد موثرتر باشن.

    به طور مثال؛ سیب، گلابی، میوه های توتی و سبزیجات بدون نشسته از اون دست انتخابایی هستن که با خیال راحت می تونن به سبد غذایی خونواده وارد شن.

    ۲- این ایده که خوردن سبزیجات و میوه بیشتر، می تونه وزن رو کم کنه فقط در وقتی به نتیجه مطلوب می رسه که سبزیجات جانشین چیز دیگری شن و همه تعداد کالریای سبزیجات مصرف شده شمرده شن.

    تحقیقی در سال گذشته به وسیله دانشگاه آلاباما انجام شد که با بررسی هزار و ۲۰۰ نفر به این نتیجه رسیدن اگه مصرف سبزیجات و میوه جانشین مصرف خوراکی دیگری نشه، کاهش وزن اتفاقی نمی افته. هر اندازه هم که اندازه مصرف سبزیجات بالا باشه، بازم باید اندازه کالری کاهش پیدا کنه.

    ۳- سبزیجات و میوه ها هر یک ویژگیای منحصر به فردی دارن. اون دسته از سبزیجاتی که قند خون کمتری دارن، می تونن گرسنگی رو کم کنن. پس اگه می خواین میوه ای رو انتخاب کنین که هم فیبر بالایی داره و هم قند خون کمتری، به سراغ توتی و آووکادو برید. یا با اینکه توت فرنگی خیلی فیبر نداره اما به همون اندازه قند خون کمتری داره.

    با اینکه گلابی و سیب قند خون بالایی دارن اما به دلیل فیبر فراوون شون، به یکی از بهترین میان وعده ها واسه کاهش وزن تبدیل شدن (به شرط اینکه زیاده روی نکنین!). در میان سبزیجات هم گل کلم، بروکلی، سیب زمینی شیرین هم با این که کلی فیبر دارن اما از وجود کالری هم بی بهره نیستن.

    ۴- یکی دیگه از مفیدترین معجونا و نسخه های گیاهی واسه کاهش وزن و پیشگیری از چاقی نوشیدن معجونی از هویج و جعفری تازه در فواصل وقتی مشخص در طول روزه. به گفته طبیبان سنتی، آدمایی که در فاصله بین دو وعد ه غذای اصلی از این معجون استفاده می کنن. می تونن تا حد زیادی به از بین رفتن چربیا و شکسته شدن سلولای چربی در بدن شون امیدوار باشن مخصوصا اگه در کنار رعایت رژیم غذایی سبک و نوشیدن این معجون گیاهی، ساعتی در روز رو به ورزش روزانه اختصاص بدن.

    ۵- طبیبان سنتی هم اینکه می گن که نوشیدن آب جعفری به تنهایی می تونه اندازه قند خون رو تنظیم و به سلامت افراد دچار اضافه وزن کمک کنه. علاوه بر این مصرف جعفری در وعده های غذایی اندازه کلسترول خون رو کم می کنه و اونو کنترل می کنه. پس هنگام خرید، دقت کنین هویج تازه و برگای تیره تر جعفری رو انتخاب کنین.

    مطالب در رابطه:

    عجیب ترین روش کاهش وزن زنان چینی (عکس)

    واسه کاهش وزن به ویتامینا نیازه؟

    فلفل قرمز و تاثیر مثبت در کاهش وزن

    مواردی مهم در آشپزی واسه تناسب اندام و کاهش وزن

    .

    منبع :

    پاسخی بگذارید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *