آیا میوه های خشک به کاهش وزن کمک کنند؟ | رژیم غذایی

    No Comments سلامتی

    میوه های خشک به کاهش وزن کمک کنن؟

    میوه های خشک به کاهش وزن کمک کنن؟

    میوه خشک در فرآیندی به دست میاد که درصد بسیار خیلی از آب موجود در میوه گرفته می شه. این روند باقی میوه ها رو بازم سالم نگه می داره، پس قسمت باقی مونده از نظر مواد مغذی ارزش بالایی داره و می تونه بازم خوشمزه باشه.

    خیلی از کارشناسان تغذیه می گن که میوه های خشک شده، تا وقتی که به صورت متعادل مورد استفاده قرار بگیرن انتخابی مغذی و مناسب به حساب میان. در واقع تحقیقات نوین نشون دادن خوردن میوه های خشک با رژیمی سالم و کاهش چاقی در ارتباطه.

    البته میوه کامل و غیر فرآوری شده همیشه بهترین انتخابه. اما وقتی بحث انتخاب بین شکلای جور واجور میوه س، میوه های خشک همیشه از آب میوه و یا میوه نخوردن انتخاب بهتری هستن.

    امتیازات و مشکلات سلامتِ میوه های خشک

    امتیازات

    پر از فیبر

    شامل آنتی اکسیدان

    شامل مقدار زیادی مواد مغذی

    ذخیره کردن، جا به جایی و خوردنشون ساده س!.

    فیبر: میوه های خشک به همون اندازه میوه های کامل فیبر دارن. فیبر به روشای مختلفی سلامت رو تقویت می کنه. چند نمونه از این موارد:

    بهبود سلامت روده

    پایین آوردن کلسترول

    کمک به کنترل قند خون

    کمک به اثبات وزن سلامت و یا بهبود کاهش وزن

    آنتی اکسیدانا: آنتی اکسیدانا سلولا رو در برابر رادیکالای آزاد مراقبت می کنن که می تونن باعث بیماریای قلبی، سرطان و دیگه بیماریا شه. تحقیقات نشون داده میوه های خشک شده به همون اندازه میوه های کامل آنتی اکسیدان دارن.

    مواد مغذی: در کنار فیبر، میوه های خشک شامل سطح بالایی از ویتامینا و مواد مغذی هستن که واسه داشتن یه برنامه غذایی سالم و سلامت بدن لازمن. بسته به نوع میوه ای که می خورید، این مواد مغذی عبارتند از:

    ویتامین A

    ویتامین K

    پتاسیم

    آهن

    منیزیم

    دسترسی: میوه های خشک عمر طولانی دارن و خیلی راحت می تونن به عنوان میان وعده مورد استفاده قرار بگیرن و یا جا به جا شن. به همراه بردن سیب یا آناناس به صورت کامل شاید سخت باشه اما یه بسته از همین میوه ها به صورت خشک جا به جایی ساده تری داره. وقتی میوه خشک مصرف می کنین دیگه نگران نیستین که خراب شه و یا از مزیت اون کم بشه.

    مشکلات

    قند و کالری متمرکز

    قند اضافه شده و مواد نگهدارنده

    به اندازه میوه های غیر فرآوری شده سالم نیس.

    قند و کالری متمرکز: دلیل اصلی که اندازه مواد مغذی میوه های خشک فرق داره، اینه که یه وعده از اون کالری بالایی در خود داره. مثلا یه فنجون بلوبری حدود ۸۵ کالری داره، در حالی که یه فنجون بلوبری خشک شده حدود ۵۰۰ کالری داره. اگه می خواین از میوه های خشک استفاده کنین باید خوب به مقدار اون به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین. می تونین میوه های خشک رو با بقیه غذاهای سالم مانند آجیلا ترکیب کنین تا کالریش متعادل شه.

    قند اضافه شده و مواد نگهدارنده: میوه های خشک شده ای که داخل بسته بندی از فروشگاه ها می خرید، ممکنه شامل قند اضافه شده باشن. قند اضافه شده می تونه منتهی به اضافه وزن، افزایش خطر دیابت و دیگر مشکلات سلامت شه. سولفیدها که بیشتر واسه حفظ میوه های خشک استفاده می شن، با حملات آسم و میگرن در رابطه هستن.

    انتخابی که کمتر سالمه: نمیشه گفت میوه های خشک می تونن جایگزینی همیشگی واسه میوه های کامل باشن. فیبر موجود در میوه های تازه خاصیت و آب بیشتری در خود داره. پس یه قطعه میوه کامل و تازه واسه دستگاه گوارشتان راضی کننده تر هستش. در بعضی موارد حتی مواد مغذی هم در طول روند خشک کردن میوه هاکاهش پیدا میکنه.

    بهترین میوه های خشک کدوما هستن؟

    میوه های خشک راهی مناسب واسه خوردن شکلای جور واجور و اقسام میوه های متنوعه. بیایید نگاهی داشته باشیم به بهترین میوه های خشکی که می تونین وارد برنامه غذایی خود کنین:

    خیلی از این میوه های خشک، میان وعده های محبوب رو میسازن مخصوصا اگه اندازه وعده پیشنهاد شده رو رعایت کنین. آلو مشکی به خاطر فیبر بالایی که داره در کنار خرما بسیار محبوبه. خرما با اینکه قند بالایی داره اما جانشین مناسبی واسه شکر و عسل در اسموتیه.

    بهترین روش واسه به کار گیری میوه خشک در برنامه غذایی

    بزرگ ترین جنبه منفی میوه های خشک، اینه که مقدار زیادی قند اضافی و متمرکز داره که باعث بالا رفتن کالری اون شده و در مقایسه با میوه های کامل، خیلی راحت

    میشه در خوردنش زیاده روی کرد. یه مشت کامل انگور، کالری بسیار کمتری از یه مشت پر کشمش داره.

    چند راه حل سالم واسه به کار گیری میوه های خشک:

    می تونین میوه های خشک رو با آجیلا ترکیب کنین. البته آجیل، از غذاهاییه که کالریش متمرکزه وبنابراین باید اندازه یه وعده رو رعایت کنین. هم اینکه

    می تونین میوه خشک رو با خود به مسافرتا و پیک نیکا ببرین، چون هم حملش ساده تره و هم نگران خراب شدنش نیستین.

    می تونین مقداری میوه خشک رو روی غلات صبحونه یا ماست خود اضافه کنین تا از خواص اون بهره مند شید.

    حتی می تونین از میوه های خشک در سالادا و یا کنار یه سریای دیگه از غذاها هم استفاده کنین. میوه های خشکی مانند خرما رو می تونین با پنیر پر کنین و به عنوان فینگر فود بخورین.


    منبع :

    سایت دکتر کرمانی

    .

    منبع : salamatdigital.com

    پاسخی بگذارید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *