آیا میوه و سبزیجات منجمد خاصیت دارند؟ فریز کردن و خواص مواد | تغذیه سالم

    No Comments سلامتی

    میوه و سبزیجات منجمد خاصیت دارن؟ فریز کردن و خواص مواد

    در مورد فریز کردن سبزیجات و میوه دودلی خاصی دارین؟ نگران از بین رفتن خاصیتای سبزیجات هستین؟

    به گزارش آلامتو و به نقل از ما؛ اگه تا حالا واسه رفتن به نزدیک ترین مزرعه در دور و بر شهری که زندگی می کنین و واسه جفت و جور بعضی از میوه ها و سبزیجات تازه با دودلی مواجه بودین نگران نباشین. آخرین تحقیقات علمی انجام شده نشون داده بر خلاف تصور افراد واسه مصرف میوه ها و سبزیجات تازه، نوع فریز شده اونا که بیشتر ارزون تر همه مناسب تر به نظر می رسه.

    در مقاله ای که در ماه گذشته و در نشریه «ترکیب مواد غذایی و موشکافی اونا»، به منتشر کردن رسید نشون داده شد که میوه ها و سبزیجات فریز شده از خیلی از جهات مغذی تر از شکلای جور واجور تازه اونا هستن. محققان دلیل این رو از دست دادن ویتامینای موجود در شکلای جور واجور تازه و در زمان قرار گرفتن اونا در یخچال می دونن.

    در این مطالعه که به مدت دو سال به طول رسید محققان به بررسی سه نوع مواد غذایی پرداختن : مواد غذایی تازه، مواد غذایی فریز شده و مواد غذایی تازه ای که بدون این دست اون دست کردن بعد از خریداری به مدت ۵ روز در یخچال گذاشته می شن.

    سبزیجات مورد مطالعه شامل بروکلی، گل کلم، ذرت، لوبیای سبز، نخود، اسفناج، بلوبری و توت فرنگی بودن.

    در این تحقیق، ویتامینای ث، آ و فولیت بررسی شدن. این ویتامینا محلول در آب و به گرما هم حساس هستن پس می تونن نامزدهای مناسبی واسه این مطالعه علمی به حساب آیند.

    با کمال تعجب و در تحقیقات جور واجور، میوه ها و سبزیجات فریز شده از نظر حفظ ویتامینا و مواد اشاره شده، کارکرد بهتری رو از خود نشون دادن.

    درسته که میوه ها و سبزیجات تازه، دارای ارزش غذایی بالایی هستن اما درست در وقتی که چیده، بسته بندی و جمع آوری می شن این ارزش غذایی رو از دست میدن. وقتی هم که اونا رو خریداری و به منزل میاریم و در داخل یخچال نگهداری می کنیم هم یه سریای دیگه از مواد مغذی خود رو از دست میدن که در مقایسه با شکلای جور واجور فریز شده اون که بدون این دست اون دست کردن بعد از چیده شده فریز شدن از کیفیت پایین تری بهره مند هستن.

    مقاله در رابطه: راهنمای خرید میوه و سبزیجات

    مطالعه انجام شده که نتیجه اون در نشریه «شیمی مواد غذای» به منتشر کردن رسید، نشون داد که از نظر دارا بودن «ویتامین ث»، سبزیجات تازه در مقایسه با شکلای جور واجور فریز شده و کنسروی اون، از مقادیر بیشتری از این ویتامین بهره مند هستن. اما این نتیجه بدون این دست اون دست کردن با مطالعه دیگری که در نشریه انجمن «باغبانی آمریکا» به چاپ رسید، شکسته شد. چون که مطالعه بعدی نشون داد نخود سبز فقط در فاصله وقتی بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از چیده شدن، حدود ۵۲ درصد از آب خود رو از دست میده.

    تحقیق دیگری هم که در حدود یه دهه پیش و به وسیله محققان دانشگاه «کالیفرنیا دیویس» انجام شده بود یافته های تقریبا مشابهی رو به همراه داشت. این نتیجه و به نوشته یکی از نویسندگان این تحقیق از قرار ذیله:

    “بسته به محصول و چگونگی فریز کردن اونا ارزش مواد غذایی موجود در اونا حفظ می شه. تاکید فراوون بر مصرف سبزیجات تازه، اهمیت به کار گیری شکلای جور واجور فریز شده اونو تحت تاثیر قرار داده.”

    چیزی که مسلمه خریداری سبزیجات و میوه های تازه و مصرف سریع اونا می تونه بهترین گزینه تلقی شه و دلیل اصلی اون اینه که مواد مغذی موجود در اونا، زمان زیادی رو واسه از دست دادن ارزش خود پس از چیده شدن پیدا نکرده ان.

    از اونجایی که تا رسیدن این مواد تازه به دست شما بیشتر ارزش غذایی اونا با کم شدن همراه س پس خیلی فرقی میان مصرف شکلای جور واجور تازه یا فریز شده سبزیجات موجود نیس. حتی میشه گفت در بعضی از موارد که این سبزیجات به مدت طولانی ای در داخل یخچال نگهداری می شن شکلای جور واجور فریز شده اونا می تونن مفیدتر هم باشن.

    .

    منبع :

    پاسخی بگذارید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *