آیا نان سفید سالم است؟ | تغذیه سالم

    No Comments سلامتی

    مطمئنا یکی از محبوب ترین گزینه های نون، نون سفید، مورد علاقه و شناخته شده. این با دانه های تصفیه شده ساخته شده. بیشتر نونای همبرگر، نون فرانسوی و ایتالیایی، رول کایزر، نون شیرینی و پوست نون پیتزا هم نون سفیده و هیچ کدوم از اونا واسه شما مناسب نیس.

    مواد مغذی لازم نون سفید کمه و ممکنه روی سلامتی شما تاثیر بزاره. دستورالعملای رژیم غذایی سال ۲۰۱۰ واسه آمریکاییا نشون میده دانه های کامل نصف مصرف غلات شما رو تشکیل میدن. نون سفید دارای ارزشای تغذیه ای کمتریه و می تونه خطر دچار شدن به بعضی نگرانیای سلامتی رو زیاد کنه. ایا حقیقته؟

    نون سفید واسه شما خوبه؟

    باور عمومی اینه که نون سفید واسه سلامتی خوب نیس. دلایل ان عبارتند از:

    آرد تصفیه شده

    این آرد که همه منظوره س قبل از پردازش، سبوس و ماده اصلی اون حذف می شه. این باعث می شه آرد جفت و جور شه اما مواد مغذی مهم اون از بین بره. بعضی از مواد مغذی رو میشه در آرد غنی شده یافت اما هنوزم به عنوان دانه کامل نیستن. مجله آمریکایی تغذیه بالینی سال ۲۰۱۰ منتشر کرد که رژیم غذایی غنی شده در غذاهای کم چرب و پر از کربوهیدراتای تصفیه شده، خطر دچار شدن به چاقی، بیماریای قلبی و دیابت رو بیشتر از خوردن رژیم غذایی با مقدار زیادی چربی اشباع بالا برد.

    فیبر

    نون سفید پر از دانه های تصفیه شده و فیبر بسیار کمه. بیشترین فیبر در دانه ها از سبزیجات و میوه ها هستش که در گندم تصفیه شده حذف شدن. فیبر ممکنه خطر دچار شدن به چاقی، کلسترول بالا، مریضی قلبی، مسائل گوارش و دیابت رو کم کنه. فیبر هم اینکه به شما کمک می کنه تا با کالری کمتری احساس سیری کنین. در سال ۲۰۰۴، مجله آمریکایی تغذیه بالینی اعلام کرد که کاهش مصرف فیبر همراه با مصرف زیادتر از اندازه کربوهیدراتهای تصفیه شده شایدً یکی از دلایل افزایش دیابت نوع ۲ در آمریکا هستش.

    شاخص گلیسمی

    نون سفید واسه شما مناسبه؟ نه، در مورد شاخص گلیسمی. شاخص گلیسمی شما یه عدده که واسه اندازه گیری اندازه قند خون شما هنگام مصرف یه غذای خاص استفاده می شه. نون سفید یه غذای با شماره های گلیسمی خیلی بالا هستش میشه اونو با خوردن شکر مقایسه کرد. خوردن غذاهایی با عدد شاخص گلیسمی کم، واسه دیابتیا خوبه. هم اینکه غذاهای با شاخص گلیسمی پایین واسه کسائی که به دنبال کاهش خطر دچار شدن به دیابت نوع دو یا کاهش وزن هستن بسیار به درد بخور هستش.
    ملاحظات
    اگه طعم نون سفید رو دوست دارین می تونین گندم کامل سفید رو امتحان کنین. این باعث تغذیه در سطح گندم کامل می شه اما طعم اون بیشتر از عطر و طعم نون سفیده چون از نوع گندم استفاده می شه. شمام اینکه می تونین نون جفت و جور کنین که از آرد دانه کامل ساخته شده و با آرد تصفیه شده مخلوط شده باشه. یکی رو انتخاب کنین که دارای فیبر باشه و امتیازات سلامتی رو به همراه داشته باشه.

    بعضی می گن همه اونا بد نیستن

    نون سفید واسه شما مناسبه؟ بعضی می گن بد نیس.
    در مجله علمی، متابولیسم سلولی، فقط یه مطالعه منتشر شده نشون میده که افراد جور واجور دارای واکنشای جور واجور قند خون در خوردن نون گندم کامل یا نون سفید هستن. علاوه بر این، نشون داد که در نوعای جورواجور نون اختلاف زیادی نیس.
    وقتی که اونا سطح گلوکز بیداری رو اندازه گیری کردن سطح کلسترول و چربی، آنزیمای کلیه و کبد و هم اینکه بقیه ملزومات مثل نشانگرهای آسیب التهابی اندازه گیری شد اختلاف معنی داری مشاهده نشد. افراد مورد مطالعه میکروبیوما رو قبل، در طول و بعد از مطالعه تحت نظارت قرار دادن و تغییرات زیادی نشون ندادند.
    حدود نصف کسائی که در این مطالعه شرکت کردن تماشاگر افزایش قند خون بودن در حالی که یه سریای دیگه تغییرات جور واجور رو دیدن. نتیجه گیری از تحقیقات جور واجور این بود که نون سفید واسه شما مناسبه یا خیر، بستگی به شخص داره. فرق در چگونگی تغذیه بدنه نون سفید و یا کامل بسته به فرده. اگه نون سفید رو به طور کامل قطع کنین ممکنه نتونین بهترین کارا رو انجام بدین یا ممکنه واسه شما مناسب باشه.

    گزینه های سالمتر کدوم هستن؟

    تحقیقات زیادی هست که نشون میده وقتی که به دنبال کاهش وزن هستین به چه دلیل شما باید از دانه ها دوری کنین اگه تلاش می کنین سالم باشین چند جانشین هست.

    نون چاودار

    این بسیار سالم تر از نوع فرآوریه. موقع خوردن چاودار، فیبر بیشتری مصرف می کنین که گرسنگی شما رو سرکوب می کنه.
    هم اینکه انتخاب بهتریه چون ممکنه خطر دچار شدن به دیابت رو کم کنه. این به این دلیله که قند خون شما زیاد نمی شه و مقدار زیادی مواد معدنی داره.
    نون چاودار دارای عطر و طعم نعناع و غنیه که به کاهش وزن کمک می کنه و انرژی رو زیاد می کنه.

    نون اسپلت

    اسپلت عموزاده گندمه و دارای مقدار زیادی مواد مغذی همراه با عطر و طعم دیوونه کننده داره از اونجایی که شدیدا پردازش نشده گزارش کمتری از نبود تحمل و آلرژی هست. این نون دارای فیبر و مواد معدنی بیشتری مانند منیزیم، فسفر، منگنز، مس و خیلی از ویتامینا هستش. نون خمیر ترش اسپلت یه گزینه مطلوبه مخصوصاً واسه کسائی که میخوان چیزی مثل نون گندم باشن. شما ممکنه نیاز باشه که به نون شیرینی مخصوص این نون نگاهی داشته باشین.
    نونای بدون گندم اونایی هستن که از مخلوطی از چاودار و اسپلت و دانه های دیگه مانند جودوسر، ارزن، جو، کوینو و گل همیشه بهار ساخته شدن. واسه سالم ترین گزینه ها، غلات کامل که مواد شیمیایی اضافه نکرده ان رو بررسی کنین. انتخاب یکی از این گزینه ها باعث تغذیه بیشتر و کمک به بهتر شدن سلامت می شه.

    نون کمتر بخورین

    بیشتر نونا این روزا بر خلاف باور عموم کمتر سالم هستن. مواد غذایی اونا از بین رفته و دلیل افزایش قند خون شما می شه هم اینکه باعث افزایش اندازه گرسنگی و ذخیره چربی می شه. نون ممکنه نقش مهمی در چاقی داشته باشه. این یه نون علیه یه نون دیگه نیس بلکه یه مشکل کلی گندمه. ممکنه خیلی از آدمایی که تلاش در از دست دادن وزن دارن باید تلاش کنن تا نون کمتری بخورند چون گندم باعث گرسنگی، مشکلات انرژی و زیاد شدن وزن می شه.
    چاودار، نون اسپلت و نون گندم کامل و نونای بدون گندم یه گزینه سالم هستن. ممکنه کمی بیشتر تلاش کنین تا اونا رو پیدا کنین اما واسه سلامت شما خوبه.
    اینجاش خیلی مهمه که یادتون باشه حتی نونای سالم هم متراکم هستن پس باید در اوایل روز خورده و محدود شن. خیلی از مردم وقتی که دانه های خود رو کاهش میدن تفاوتای زیادی رو حس می کنن.

    جانشین سالم

    نون گندم کامل رو به جای نون سفیدی انتخاب کنین تا ویتامینا، مواد معدنی و فیبر بیشتری به دست بیارین. نون گندم کامل هم دارای شاخص گلیسمی پایینه که به شما یه منبع منظم و پایدارتر انرژی میده که خطر دچار شدن به دیابت نوع ۲، مریضی قلبی و زیاد شدن وزن رو کم می کنه. نون گندم کامل نمی تونه با رنگ یا نام شناسایی شه. هنگام خرید نون گندم کامل به لیست مواد تشکیل دهنده نگاه کنین. اولین عنصر باید یه دانه کامل، مانند گندم کامل، جودوسر کامل یا چاودار کامل باشه.

    بیشتر بدونین: جایگزینای سالم واسه نون معمولی

    .

    منبع : foodregime.com

    پاسخی بگذارید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *