“آیا نان های رژیمی | رژیمی اند؟ | تغذیه سالم”

    No Comments سلامتی

    نونای رژیمی، رژیمی ان؟

     خانوم دکتر! به چه نانی می بگیم رژیمی؟

    واژه رژیمی که به نونا می گن در اصطلاح عمومی یه واژه به طور کامل دقیق نیس. باید ببینیم چه نانی واسه چه فردی و با چه شرایطی مناسبه؟

    در اصطلاح عامیانه، وقتی می بگیم رژیمی، منظورمون اینه که اون ماده غذایی کم کالریه. نانهای کم کالری و مناسب واسه کاهش وزن نونایی هستن که به هر شکلی اندازه فیبر یا سبوس اونا بیشتر شده. یعنی نونایی که سبوس بالا دارن چون چگالی انرژی در اونا کمتره، نونایی هستن که واسه رژیمای کم کالری مناسب ترن، سریع تر هم دفع می شن و به سوخت وساز و حتی چربی سوزی کمک می کنن.

    منظورتون چیه که ببینیم چه نانی واسه چه شرایطی مناسبه؟

    ما نونایی داریم که واسه مریضیای خاص مناسبند و در واقع واسه رژیمی خاص جفت و جور می شن. مثلا نونایی که سدیم اونا کمتره و اصطلاحا به اونا نونای کم نمک میگن واسه مبتلایان به فشارخون مناسب هستن یا نونای جو که ضمن داشتن سبوس بالا در پایین آوردن کلسترول تاثیردارن. چند مطالعه در ایران این موضوع رو نشون داده که نون جوی دوسر کاهنده کلسترول است و در مریضیایی که لازمه کلسترول فرد پایین بیاد، مصرف اون پیشنهاد می شه.

    بعضی از نونا در بازار شامل سبزیا یا مغز دانه ها هستن. این نونا هم در بخش نونای رژیمی دسته بندی می شن؟

    بله، نونایی که به اونا مغز دانه ها اضافه شده و شامل دانه آفتابگردان یا ذرت و… هستن هم نونای رژیمی حساب می شن و علاوه بر اینکه انرژی به ما می رسونن و ویتامینای عادی نون مثل ویتامینای گروه B رو دارن، این مزیت رو دارن که دانه های روغنی به درد بخور به اونا اضافه می شه و در نتیجه تا اندازه ای اسیدهای چرب لازم رو به بدن می رسونن.

    پس نون رژیمی برخلاف باور عموم همیشه لاغرکننده نیس؟

    نه، با این دید باید به نون رژیمی نگاه کرد که نا نایی که به جای نون سفید موجود در بازار یا از آرد سبوس دار یا از مخلوطایی مثل مخلوط سبزیا یا دانه های گیاهی در اونا استفاده شده غنی تر از نون معمولی ان و مواد مغذی بیشتری دارن پس نونای سالم تری هستن و هر کدوم واسه رژیم خاص و شرایط خاص مفیدن.

    وقتی می خوایم یه نون رژیمی جفت و جور کنیم باید به چه نکاتی بین خرید توجه کنیم؟

    به عنوان مصرف کننده اول باید نگاه کنیم که مقدار سبوس هر کدوم چقدره. سبوس دار بودن نون مزیتیه که باعث مناسب شدن اون واسه رژیم غذایی می شه. سبوس یا فیبر یه ماده خیلی با اهمیته که باید در طول روز دریافت شه.

    نونایی که به عنوان رژیمی در بازار ایران وجود دارن نون جو، برنج و گندم هستن. مصرف اونا به چه آدمایی پیشنهاد می شه؟

    همونجوریکه گفته شد نون جو مخصوصا نون جوی دوسر در تعادل چربی و کاهش کلسترول موثره. نون برنج واسه تغییر ذائقه و تنوع خوبه اما مشکل نون برنج و گندم اینه که وقتی از گندم و برنج، سبوس گرفته می شه، مواد دیگری مثل ویتامینای گروه B هم همراه سبوس جدا می شه و بدیش اینه این مواد دوباره به آرد برگردانده نمی شه. در خیلی از کشورای دنیا برگردوندن موادی که در دانه اولیه بوده، اجباریه. با امید به اینکه این عمل که به اون غنی سازی دانه و آرد می بگیم در ایران هم اجباری و قانونی شه.

    پس نونای بدون سبوس ما غنی نیستن؟

    نه، اضافه شدن سبوس، دانه های گیاهی و سبزیا به نون می تونه کمک کنه که بعضی مواد مغذی به نون اضافه شده و دلیل غنی شدن اون شه.

    می تونیم بگیم مصرف نون جو بر نون برنج و گندم ارجحیت داره؟

    نه، همه نونا در هر کدوم جور که باشن ارزش غذایی خودشون رو دارن و نمیشه گفت کدوم نون بر دیگری ارجحیت داره. باید در برنامه غذایی مون شکلای جور واجور نونا رو بگنجانیم و هنگام مصرف و خرید دقت کنیم نانی که جفت و جور می کنیم بدون جوش شیرین، شامل سبوس و دانه های گیاهی باشه.

    نونای نازک و تردی که به عنوان نون رژیمی به فروش می رسن چه ویژگیایی دارن؟ کالری اونا از نون تازه کمتره؟

    نونای نازک و تردی که در بازار موجود هستن در میان مردم به عنوان نون رژیمی معروفیت یافته ان. این نونا از خونواده لواشه و چون خشک هستن مدت زمان نگهداری بالاتری دارن. تنوعی که در این نونا ایجاد شده و دانه های جور واجور و سبزیایی که به اونا اضافه شده باعث می شه فکر کنیم این نونا رژیمی ان در حالی که کالری این نونا و مقدار مصرف اونا فرقی با نون معمولی نداره و باید به اندازه نون لواش مصرف شن. جالبه بدونین که هر ۴ کف دست نون لواش یه واحد نون به حساب اومده و ۸۰ کیلوکالری انرژی داره. بعضی آدما به خیال اینکه نون خشک کالری کمتری داره اونو به عنوان تنقلات و اسنک به مقدار زیاد مصرف می کنن. البته نون ترد و خشک اسنک خوبیه به شرطی که به اندازه مصرف شه.

    جمع آوری: گروه سلامت پرداد

    .

    منبع :

    پاسخی بگذارید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *